Het begin...

Dinsdagavond op28 juni zitten we zoals gewoonlijk met een groepje mensen in de chatbox te praten. Er wordt door een vriend van ons gevraagd of we nog vakantieplannen hebben. Op dat moment zegt Rob: Joyce en ik gaan naar Tsjechië. Just like that. Ik ben een beetje verbaasd. In eerste instantie dacht ik dat hij een grapje maakte en ging erin mee. Vervolgens heb ik hem een privebericht gestuurd en kwam ik erachter dat het geen grapje was, en verkeerde ik in een feeststemming. De laatste keer dat ik op vakantie geweest ben was de laatste week van augustus 2005. Na zes jaar ben ik eigenlijk wel weer een keer aan vakantie toe.

Op 10 juli zijn we bij elkaar komen zitten en hebben we de reis besproken en gelijk geboekt. We kwamen er in eerste instantie niet uit, maar na een lange tijd googlen vonden wij een hotel met de ideale ligging, voor niet al teveel geld. Het Globus hotel in Praag. Uiteraard ben ik allang met de voorbereiding bezig en zijn we zo goed als klaar voor vertrek. Ik heb de boekenbon die ik voor mijn verjaardag van Michel en Iris heb gekregen besteed aan een ANWB boekje mét kaart voor Praag, en Rob heeft ondertussen cruise control in zijn toffe Citroën C1laten bouwen en zijn navigatiesysteem geüpdate zodat wij met een goed gevoel op reis kunnen.

Er komt een hoop bij kijken. Meer als bij de vakantie in 2005 naar Spanje, waarbij mijn grootste zorg was, of ik wel een leuk badpak kon vinden voorde strandvakantie. We moesten een reisverzekering afsluiten, een contactpersoon opgeven in geval van nood, oppas voor onze poezen regelen, vakantie in plannen op het werk en maar eens even verzinnen wát voor mooie dingen we allemaal gaan bezichtigen. Laat dat laatste overigens nou het allermoeilijkste zijn. Ik ben al een aantal keer in Praag geweest en ik weet dat er zoveel mooie dingen te bewonderen zijn, dat je het gerust een maand vol kunt houden zonder je te vervelen. Als ik aan Praag denk, word ik overspoeld door álle mooie bezichtigingen, cultuur, de architectuur en de geschiedenis, en daardoor ben ik de laatste week voor de vakantie druk bezig met keuzes maken. Wat willen we zien? Uiteraard ben ik een groot voorstander van de Koninklijke route en de burcht. Al weet Rob dat nog niet, maar die gaan we zeker zien!

De stad, die zich uitstrekt over zeven heuvels, beslaat een oppervlakte van 496km2 en ligt gemiddeld 235 meter boven zeeniveau. Praag bestaat uit tien districten, 22regio's en 57 wijken.De stadheeft ongeveer 1,2 miljoen inwoners. Dat is bijna 12% van de intotaal 10,5 miljoenTsjechen.Ongeveer de hele stadskern van 866 ha, is UNESCO-werelderfgoed en valt onder monumentenzorg. De Moldau stroomt over een lengte van 30km door de stad, is tot 330m breed en Praag telt zestien bruggen. De landcode is +42.

Ons hotel, het Globus hotel, ligt in een prachtig park in de Praagse wijk Horní Roztyly. Te voet bereik jein slechts 3 minuten klimmen hetmetrostation Roztyly. Hierna is het ongeveer 15-20 minuten reizen naar het centrum.Het hotel biedt een wisselkantoor, een restaurant, een kapper, autoverhuur, stugge medewerkers, een souvenirwinkel, een 24 uursreceptie en gratis parkeergelegenheid.Wat wil een mens nog meer? Ja natuurlijk...Ook is er een WIFI-connectie waardoor het mogelijk is om jullie van onze reisverhalen en foto'ste voorzien.

In het restaurant daar kun je goedkoper eten dan in het centrum. Je betaald daar voor een complete maaltijd ongeveer net zoveel als voor broodjes in de stad.Om bij de metro te komen, moet je een steile heuvel op lopen. Wat ik wel grappig vind, want stel dat we ons vol hebben gegoten met drank, dan laten we ons gewoon van de heuvel rollen en komen wewaarschijnlijkvanzelf bij het hotel uit.

Praktische informatie:

Een vignet kost 9,50 of 250 KC. Dit vignet is nodig om op de tolwegen te mogen rijden. Het dragen van gordels is verplicht (duh) en je moet met lichten aan rijden, ook overdag. Alcohol is niet toegestaan, dus ook niet dat ene glaasje. Gelukkig zitten we 3 min. bij de metrohalte vandaan die spotgoedkoop is, nl; 18-26 KC oftewel varierend van 74 cent tot 1 euro en 7 cent. De maximumsnelheid is in de bebouwde kom 50 km/u en op de secundaire wegen 90 km/u. Op snelwegen mag je 130 km/u.

Zoals je misschien weet heeft Tsjechië geen euro. Het is goedkoper om contant geld met een pinpas daarop te nemen, dan euro's in te wisselen. Tsjechische kronen worden ook wel Koruna ceska genoemd, en worden afgekort met KC of CZK. Pas op dat je niet genaaid wordt door wisselkantoren, want ja, dat doen ze. Ook hotels rekenen een fikse provisie.

1 euro is +- 25 kroon.
5 euro is +- 122 kroon.

100 kroon is 4 euro.

Er zijn munten van 1, 2, 5, 10, 20, 50 kroon en biljetten van 20, 50, 100, 200, 500, 1000 (=41 euro), 2000 (=82 euro) en 5000 (=205 euro) kroon.

Sinds 1 juli 2008 is het in Praag verboden peuken en kauwgum op straat te gooien. De boetes hiervoor zijn vrij hoog. (tot 1000 KC). Aangezien ik fan van beide voorgaande dingen ben, zal ik deze informatie in mijn achterhoofd houden. Op straat mogen ook geen duiven gevoerd worden, dus vergeet de liefdadigheidsacties voor devliegende ratten.En het is zeer verstandig om de heilige beelden op de Karlsbrug niet aan te raken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!